Kannanotto Lohjan turvapaikanhakijoiden ottamiseen

Lohjan Seudun Perussuomalaiset ry on kevätkokouksessaan 1.4.2016 ottanut yksimielisen kannan ELY-keskuksen esitykseen, jossa Lohjan tulisi ottaa vastaan 113 oleskeluluvan saanutta turvapaikanhakijaa. Lohjan Seudun Perussuomalaiset ry:n jäsenet toivovat, että Lohja kieltäytyisi ottamasta vastaan esitettyjä turvapaikanhakijoita, eikä myöskään Lohjan kaupunginhallituksen kokouksessa 4.4.2016 tehdyn päätöksen mukaisia kiintiöpakolaisia.

Lohjan kaupungin talous on ollut jo pitkään laskusuunnassa ja erilaisia kipeitä säästöjä on jouduttu tämän vuoksi tekemään. Kun kaupunki samaan aikaan sulkee kouluja ja lakkauttaa terveyskeskuksia on kyseenalaista laittaa kuntalaisilta kerättyjä varoja turvapaikanhakijoihin ja pakolaisiin.

Kaupungin tulisi ensisijaisesti huolehtia Lohjalle veronsa maksaneista ja heistä, joiden vanhemmat ovat maksaneet veronsa Lohjalle, kuten vanhuksista, lapsista ja nuorista. Turvapaikanhakijat ja kiintiöpakolaiset tuovat kaupungille lisäkuluja, sillä kaikkia heistä aiheutuvia kuluja ei valtio kunnalle korvaa. Tilanteessa, jossa joudumme säästämään nykyistenkin kuntalaisten palveluista, on turvapaikanhakijoiden/pakolaisten ottaminen edesvastuutonta.

Lohja Seudun Perussuomalaiset ry

Kirjoitettu 18.4.2016