26/2015 VALTUUSTOALOITE HIIDEN OPISTON TOIMITALOSTA 553/10.03.02/2015

Perussuomalaisten ryhmän valtuutettu Alfonso Parnetti esitti seuraavan aloitteen, jonka hänen lisäkseen olivat allekirjoittaneet Perussuomalaisten ryhmän valtuutetut Jorma Lausteela ja Heikki Linnavirta ja varavaltuutettu Kimmo Leppäniemi sekä Meidän Lohjan ryhmän valtuutetut Pekka Ilmarinen ja Hannele Maittila:

” Esitämme, että entisestä keksitehtaan rakennuksesta osoitteessa Paikkarinkatu 2 tehdään Hiiden Opiston toimitalo joko vuokra- tai omistussopimuksin. Talo on kaunis ja vahva ja kestää vielä ajasta aikaan ja on hyvällä paikalla. Talosta on annettu hyviä asiantuntijalausuntoja ja ehdotettu suojeltavaksi, lausuntojen antajina Länsi-Uudenmaan maakuntamuseo ja Länsi-Uudenmaan Ely-keskus. Talon käyttöönotolla kunnioitetaan myös lohjalaista teollisuushistoriaa. Kyseistä taloa on jo aikaisemminkin ajateltu opiston taloksi, n. 8 vuotta sitten. Se, että rakennus aiotaan purkaa ja ryhdytään uutta kaavoittamaan, se ei estä tämän aloitteen tekemistä, koska keskustan osayleiskaava ei ole voimassa, siitä on valitettu oikeuteen. Me allekirjoittaneet haluamme Hiiden Opiston toimitaloksi entisen keksitehtaan rakennuksen.”

Valtuusto päätti 14.10.2015 § 125 lähettää aloitteen kaupunginhallituksen valmisteltavaksi. Aloite lähetetty johtoryhmälle. Johtoryhmän päätöksen mukaisesti valmisteltavaksi sivistystoimeen. Vastuuvalmistelija Eero Ahtela. Aloite on talousarviovaikutteinen.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 15.12.2015 § 88: Hiiden Opiston nykyinen toimitalo sijaitsee Linnaistenkatu 9:ssä. Kaupungin tekninen toimi on todennut talon tulleen elinkaarensa päähän ja talosta ollaan luopumassa v. 2016 alkupuolella.

Hiiden Opiston toimisto sijaitsee nyt entisen kaupungintalon yläkerrassa Laurinkadulla. Korvaavan toimitalon haku on käynnissä. Entisen keksitehtaan korjaamista kulttuurin monitoimitaloksi selvitettiin v. 2010. Kaupungin teknisen toimen selvityksen mukaan talon korjauskustannukset olisivat olleet tuolloin 469 000 €.

Tilahallintopäällikkö päätyi kuitenkin siihen johtopäätökseen, ettei ottaen huomioon talon käyttöhistoria on talon tekninen kunto siinä määrin haasteellinen, että on suuri riski lähteä kunnostamaan taloa kulttuurin monitoimitaloksi.

Valmistelu päättyi siihen eikä asiaan ole sittemmin palattu. Entinen keksitehdas ei ole mukana kaupungin rakennetun ympäristön inventointiluettelossa vuodelta 2007, mutta se on huomioitu Lohjan keskusta rakennusinventoinnissa v. 2018 paikallishistoriallisesti arvokkaana rakennuksena.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti

1. merkitä valtuustoaloitteen ja selvityksen tiedoksi;

2. todeta, että aloitteen perusteella ei ole syytä ryhtyä toimenpiteisiin;

3. esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että aloite on loppuun käsitelty.

Kaupunginhallitus 11.1.2016 § 21: Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että se päättää 1. merkitä tiedokseen kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan selvityksen Alfonso Parnettin valtuustoaloitteen johdosta; 2. että valtuustoaloitte Hiiden Opiston toimitalosta on tullut loppuun käsitellyksi.