30/2014 VALTUUSTOALOITE ”KOHTI ESTEETÖNTÄ LOHJAA” 338/05.21.00/2013

Keskustan valtuustoryhmän valtuutettu Inkeri Kangas esitti seuraavan, yhdessä Perussuomalaisten valtuustoryhmän valtuutettu Piritta Poikosen kanssa laatimansa aloitteen:

” Esteettömyydellä tarkoitetaan niiden kaavoituksellisten, liikenteellisten ja rakennuksiin liittyvien esteiden poistoa, jotka rajoittavat ihmisten mahdollisuutta saavuttaa kaupungin palvelut.

Suurelle osalle lohjalaisistakin palveluiden täysimääräinen saavuttaminen on mahdotonta erinäisten esteiden vuoksi. Tällaisia ihmisryhmiä ovat esimerkiksi vanhukset, vammaiset, pienten lasten kanssa liikkuvat vanhemmat ja maahanmuuttajat.

Lohjan asuinalue- ja liikennesuunnittelussa, julkisissa rakennuksissa sekä urheilu- ja kulttuuripalvelujen saavutettavuudessa on yhä paljon ongelmia. Monien ikäihmisten ja vammaisten on vaikea liikkua kaduillamme. Esitämme aloitteessamme, että Lohjan kaupunginhallitus ryhtyy pikaisiin toimenpiteisiin alla olevien tavoitteiden saavuttamiseksi KOHTI ESTEETÖNTÄ LOHJAA

1. Lohjan kaupunki laatii kaikkia hallintokuntia velvoittavan esteettömyysohjelman.

2. Esteettömyys lisätään yhdeksi kriteeriksi kaupungin tekemissä sopimuksissa ja tilauksissa. Se koskisi myös hankkeiden tilausasiakirjoja.

3. Esteettömyys huomioidaan kaupungin kehittämishankkeissa. 4. Kaupungin käyttämiltä konsulteilta edellytetään esteettömyysosaamista.

5. Täysi esteettömyys asetetaan kaikkia julkisia alueita ja rakennuksia koskevaksi tavoitteeksi vuoteen 2017 mennessä. 6. Lohjalla aletaan noudattaa rakentamisessa SuRaKu-ohjeistusta mahdollisimman laajasti. Lisäksi ehdotamme, että kaupunginhallitus perustaa esteettömyyttä valvovan työryhmän. Tuohon työryhmään olisi hyvä kuulua esteettömyysasiamiehen lisäksi kolme vammaista ihmistä, joka vammaryhmästä. Eli yksi pyörätuolin käyttäjä, yksi näkövammainen ja yksi kuulovammainen. Tuolla kokoonpanolla saisimme jatkossa esteettömyyttä valvotuksi jatkossa paremmin.”

Valtuusto päätti 11.6.2014 § 81 lähettää aloitteen kaupunginhallituksen valmisteltavaksi. Aloite on lähetetty 13.6.2014 johdon assistentille.

Johtoryhmän päätöksen mukaisesti aloite on lähetetty 17.6.2014 valmisteltavaksi tekniseen toimeen, vastuuvalmistelija hallintopäällikkö Raija Rönkä-Nieminen. Aloite ei ole talousarviovaikutteinen.

31 29.3.16 Tekninen lautakunta 26.8.2014 § 146: Tekninen lautakunta päättää

1) että ”Esteetöntä kulkua Lohjalla” raportin päivittäminen sisällytetään teknisen lautakunnan vuoden 2015 talousarvion toiminnallisiin tavoitteisiin,

2) esittää kaupunginhallitukselle, että aloitteessa esitettyä erillistä esteettömyyttä valvovaa työryhmää ei perusteta, koska kaupungissa toimii perusturvalautakunnan alaisuudessa vammaisneuvosto, jonka tehtäviin sisältyy, toimintasäännön mukaan, kuuluu seurata ja edistää vammaisten oloihin liittyviä asioita,

3) esittää kaupunginhallitukselle edelleen valtuustolle esitettäväksi valtuustoaloitteen ”Kohti esteetöntä Lohjaa” hyväksyttäväksi loppuun käsitellyksi.

Kaupunginhallitus 1.9.2014 § 349: päätti merkitä tiedoksi teknisen lautakunnan selvityksen: että aloitteessa esitettyä erillistä esteettömyyttä valvovaa työryhmää ei perusteta, koska kaupungissa toimii perusturvalautakunnan alaisuudessa vammaisneuvosto, jonka tehtäviin sisältyy, toimintasäännön mukaan seurata ja edistää vammaisten oloihin liittyviä asioita; sekä esittää kaupunginvaltuustolle, että se toteaa valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

Perusturvatoimi 15.10.2014: Tällä aloitteella ei ole talousarviovaikutusta.

Kaupunginhallitus 30.3.2015 § 140: Hallitus esitti valtuustolle, että se toteaisi aloitteen loppuun käsitellyksi.

Kaupunginvaltuusto 15.4.2015 § 54: Aloite on edelleen vireillä.

2016 9.3.2016 Raija Rönkä-Nieminen: ”Esteetöntä kulku Lohjalla” raportin päivitys toimitiloittain on kesken. Raportin yleiset ohjeistukset ja näkemykset ovat edelleen sellaisenaan toimivia. Aloite on vireillä.

Tekninen lautakunta 15.3.2016 § 42: Aloite on edelleen vireillä.