19/2014 ALOITE KUSTANNUSLASKENTAMALLIN LUOMISESTA PAKOLAISTEN VASTAANOTTAMISTA KOSKIEN 597/04.03.01/2014

Kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Riikka Slunga­Poutsalo teki suullisen aloitteen kustannuslaskentamallin luomisesta pakolaisten vastaanottamista koskien.

Toimenpiteet 2014 Aloite on siirretty johtoryhmän käsiteltäväksi kokoukseen 22.9.2014

Aloite on lähetetty johtoryhmän päätöksen mukaisesti 25.9.2014 valmisteltavaksi keskushallintoon. Vastuuvalmistelijana toimii tarkastuspäällikkö Kari Mäntyharju. Aloite valmistellaan yhteistyössä toimialojen kanssa. Aloite ei ole talousarviovaikutteinen.

2015 Kaupunginhallitus 30.3.2015 § 140: Aloite on edelleen vireillä.

Kaupunginvaltuusto 15.4.2015 § 54: Aloite on edelleen vireillä.

Kaupunginhallitus 20.4.2015 § 169 Pakolaisten kustannuslaskentamallia koskeva aloite annettiin keskushallinnon valmisteltavaksi. Kaupungin tarkastuspäällikkö on valmistellut moniammatillisessa työryhmässä kustannuslaskentapohjan, jossa on laskettu Syyrian pakolaisten vastaanottamiseen liittyvät tuotot (valtiolta) ja Lohjalle vastaanottamisesta aiheutuvat kustannukset.

Moniammatillinen työryhmä muodostui sosiaalipalveluiden, varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja Hiiden opiston johtavista viranhaltijoista ja asiantuntijoista. Laskelmassa esitetyt kustannukset ja tuotot perustuvat 30 syyrialaisen pakolaisen vastaanottamiseen ja laskelman alussa annettuun ikäjakaumaan, joka on saatu sosiaalipalvelupäälliköltä ja opetustoimesta.

Laskelmassa muuttuvina tekijöinä ovat työkustannukset (pakolaisten vastaanottamiseen tarvittavat lisäresurssit), jotka perustuvat toimialoilta esitettyihin resurssitarpeisiin.

Laskelmassa esitetyt tuotot (valtion korvaukset) perustuvat vuoden 2014 tietoihin. (Kari Mäntyharju) Kaupunginhallitus päätti

1. merkitä tiedoksi erikseen jaettavan kustannuslaskentamallin; ja 2. esittää kaupunginvaltuustolle, että se toteaa pakolaisten kustannuslaskentamallin luomista koskevan aloitteen loppuun käsitellyksi.